utorak, ožujka 11, 2008

Kruh i mast

Danas bi to bilo teško povjerovati, ali kao dijete stvarno sam mrzila hranu. Naročito masnu. I sad mi se diže želudac od sjećanja na onaj miris otopljene masti što se na dan kolinja širio dvorištem i kućom, iako na kolinju nisam bila već desetljećima. Svaki komadić mesa koji sam jela, moja je mati morala tako obrezati da nigdje nije bilo ni traga masnoći. Iz salame sam, a postojala je samo jedna vrsta, uvijek vadila „bijele oči“. Nisam voljela ni špinat, ni poriluk, ni mrkvu, ni mlijeko a posebno nisam voljela buče iliti bundeve.
No hrana koju sam najčešće jela, jer takva su bila vremena, bio je kruh i mast. U raznim varijantama: namašćen kruh posut solju, kruh, mast i zelena paprika ili krastavac, mastan kruh posut mljevenom crvenom paprikom…I desert: kruh, mast i šećer.
Moja je mati bila posebno neumoljiva. Nisam se mogla ići igrati na ulicu a da u ruci ne nosim kruh namazan mašću. Obično je to bio tako velik komad da je prelazio širinu dlana. Odjurila bih tako s kriškom u ruci, no čim bi zamakla iz dvorišta bacila bih mrski obrok ravno u kanal. Kad bi mati to primijetila strogim bi me glasom pozvala natrag. Objašnjavala sam da je kruh bio prevelik i da mi je ispao, no milosti nije bilo: novi kruh ili nema igranja. I taj sam morala pojesti, barem onoliko koliko me je, niz dugu i ravnu slavonsku ulicu, pratio njen pogled.
Ponekad bi nam skuhala i varivo od bundeva. Bio je to za mene najgori dan. Sjedila bih nad tanjurom punim variva i izmišljala razloge zašto ga ne jedem: nisam još gladna, boli me trbuh, boli me glava, povratit ću…I to je trajalo satima. Vani su se djeca igrala, u tanjuru su plutali otočići skrućene masti a moje su vruće suze kapale na njih i topile ih. Kraj tanjura bi ponekad stajala i kuhača, ukoliko sve ostale metode uvjeravanja ne bi dale rezultata. Na kraju ta je bitka završavala bez pobjednika: ne bih pojela ručak, ali tog se dana nisam ni igrala vani s drugom djecom.
Sada, kad ponekad skupim par kilograma viška moja mati odmah primijeti: „A, malo si se udebljala, nemoj više!“ Pa doda: „Vi previše jedete masno.“
Ni da bi trepnula.
A da, bundeve, tikvice i bijele i zelene, danas obožavam. Dobro, varivo baš i ne, ali pojest ću ga. Bez suza.

Broj komentara: 10:

Anonimno kaže...

A sjećaš se kruha-masti-pekmeza od šljiva (onog crnog, koji se kuha bez šećera)? A tvoja mala Lipa donijela u nedjelju iz Đakova seku: žari i pali među Domaćima! Plus, jučer u našem otmjenom restoranu na krovu skuhalo, nećeš vjerovati!, kiselu repu s grahom i suhim mesom. E, što ti je Majčin dan, uvuče se čovjeku u podsvijest.
Glede na bijelo iz salame, pročitaj kod Prvog strašnu priču Loš otac. Sretneš li Prvog, prenesi mu moj pozdrav.
Glede na moje riječi, nije to poezija nego Prozac. Minus dva. Niti.
Glede na Veliku trešnju: W-P, naravno očekivano, ali u JL ipak panika. Mom Blijedom je Zemljak zapravo sada šef (ma tko gura tog tipa?). Meni svejedno, sve je to jednako neprofesionalno i nepismeno... Blijedom držala predavanje do maloprije: 'Kud ćeš sad, kretenu, vidiš da nigdje nema kruha!?'. Čini se, shvatio. Zamela ja ipak tragove svemu tome na blogu.
Sorry na ekstenzivnosti. Pusa

Praktična žena kaže...

@eLKa: jao zaboravila pekmez! A to je zapravo bi desert, to mi je čak i bilo fino.
Mislim da Zemljaka gura Ćelavi, on ga je "otkrio" a valjda se lijepo uvlači jer što kaže Boris taj nema veze s ničim a kao vrlinu mu se broji što je lijen. Nema straha od njega neće se taj miješat. A što se P. tiče pa možda je to i dobro, ne za JL ali za sve one koji su s njim radili. W. je sve sam radio do zadnjeg slova a znaš P. on će uvijek imat neki važan sastanak u gradu

Anonimno kaže...

@A ovo šafrani? Bila ih nekad puna livada kod trećeg jezera u Maksimiru.Fini ko leptiri, a ljuti u srcu... Moja raja. Hvala.

Praktična žena kaže...

Jest šafrani, stavila ih lani pokraj stepenica a oni se sve nećkali, nećkali dok nisam i zaboravila da su tamo. Kad ono neki dan eto ti njih

Anonimno kaže...

A more sluša sluša pa se smije...
Jesi li se ikada susrela s riječi vanglory, ima li u njoj ikakve veze ili opreke s glory u smislu ushii-ravnodušje?

Anonimno kaže...

glory-ushit, naravno, ne ushii. Postajem samoglasna, dr. Šmalc, znači li to da mi fali tata?
Ili mi je voda ušla u uši?

Praktična žena kaže...

@eLKa:vanglory nisam ali djeluje kao kovanica vanity + glory da nije štogod povezano sa slavom i popularnošću? Što se slova tiče da me vidiš kako nabadam po ovoj maloj tastaturici (inače imam na selu i doma lijepu vanjsku( *ebi ga nikako da nađem zatvorenu zagradu

Anonimno kaže...

poslije prvog-stupnja dugo sam imo na četu nick "mastan-kruh"

Praktična žena kaže...

@prvi: tek sad pročitala ono krivo naslovljeno, s mortadelom. Za utjehu nit pamtim što mi vikalo, ni kad je ona kuhača radila. A to što ti danas nosiš benetton majicu sve ti govori

Praktična žena kaže...

@eLKa: vainglory - boastful pride, pretjeran ponos